Speciale actie voor leden van Dorpsraad Lunteren vanuit de Commissie Duurzaamheid

Wil je exact weten wat ieder apparaat thuis aan energie verbruikt?

Hoeveel gas gebruik jij bij het douchen? Wat is het sluipverbruik van jouw apparaten ’s nachts? Met de speciale P1-energiemeter krijg je direct gedetailleerd inzicht in je stroom- en gasverbruik en jouw teruglevering mocht je zonnepanelen hebben.

Schaf dan nu een P1-energiemeter aan voor slechts €10,- i.p.v. de winkelwaarde van 30 euro!

Deze speciale actie wordt georganiseerd door de Commissie Duurzaamheid van Dorpsraad Lunteren en is mede tot stand gekomen dankzij een subsidie van de Rabobank. Heb jij een slimme meter in huis en wil je snel en gemakkelijk jouw energieverbruik uitlezen op jouw desktop of met een energie app? Lees dan verder hoe het werkt en hoe jij ontdekken kunt of jij de juiste slimme meter hebt!

Hoe werkt een slimme meter?

Waar je met een ‘normale’ meter handmatig de meterstanden moet noteren en doorgeven, geeft een slimme meter de meterstanden elk kwartier automatisch door aan je netbeheerder. De netbeheerder zorgt ervoor dat je verbruik wordt doorgegeven aan je energieleverancier. Met deze meter hoef je dus nooit meer zelf je meterstanden door te geven. Ook kun je hiermee de teruglevering van je zonnepanelen registreren.

Wat is een P1-poort van een slimme meter?

De slimme meter stuurt meterstanden door via het mobiele telefoonnetwerk. Om deze standen door te kunnen sturen, is er een soort van mobiele telefoon ingebouwd in de slimme meter. Er wordt gebruik gemaakt van zogenoemde ‘poorten’ om data te kunnen verzamelen en door te sturen. Elke poort heeft zijn eigen functie. De P1-poort is een stekkeraansluiting op de slimme meter die je kunt aansluiten op een energieverbruiksmanager. Als dit goed is aangesloten, kun je je energieverbruik snel en gemakkelijk uitlezen op een desktop of met behulp van een slimme meter app. op jouw smartphone of tablet. Het kan zijn dat de P1 poort bezet is omdat bijvoorbeeld een laadpaal al aangesloten is op de P1 meter. Niets aan de hand, met een P1 splitter los je dit op. Hiermee kan je drie P1 apparaten aansluiten en heb je dus nog ruimte vrij voor toekomstige ontwikkelingen.

Hoe werkt het uitlezen van een slimme meter met P1-poort?

Het is erg gemakkelijk om je slimme meter uit te lezen met een P1-poort. Het enige wat je nodig hebt is een P1 slimme meter kabel en een bijpassend energieverbruiksmanager apparaatje. Je sluit de stekker aan op de P1-poort van de slimme meter en deze verbind je vervolgens met je verbruiksmanager. Als je dit op de juiste manier hebt gedaan, kun je de energiemeter uitlezen met een app op een smartphone of tablet. Via deze link een installatie filmpje. Voor verdere informatie, ga naar de site van HomeWizard

De volgende slimme meters zijn SMR versie 5 en kunnen de Wi-Fi P1 meter direct van stroom voorzien zonder adapterset. De meter voorziet de energieverbruiksmanager van je gebruiksgegevens. De data-interval op deze meters is elke seconde stroom en elke 5 minuten gas.

Kan je jouw meter niet vinden?

Geen zorgen, bij de meeste meters wordt de SMR-versie aangeduid op de voorkant van de meter.  De P1 energiemeter werkt optimaal met softwareversie SMR 5.0 van de slimme meter en daarom willen we ons daartoe beperken. Heb je nog vragen? Voor extra informatieverwijzen wij naar de website van Homewizard. Deze bevat ook een video met de instructie voor installatie, zowel voor de P1 meter als voor de Homewizard Energy app op smartphone of tablet. Nog steeds niet zeker of of jouw slimme meter werkt, neem dan contact met ons op via duurzaamheid@dorpsraadlunteren.nl met een afbeelding van je slimme meter zodat we je kunnen helpen. De leden van de commissie duurzaamheid van de Dorpsraad kunnen indien gewenst op afstand of eventueel ter plaatse ondersteuning leveren bij de installatie.

Hoe bestel je jouw energiemeter?

Ga naar de Actie pagina, vul het bestelformulier in met jouw gegevens en je hoort van ons wanneer het apparaat klaarligt bij Brouwer, Dorpsstraat 149 Lunteren.
Bij het ophalen betaal je Brouwer 10 euro en dan kun je de meter thuis aansluiten.