Close-up of Christmas Decoration Hanging on Tree

Kerstfeest 2023

Kerstfeest vieren we in Nederland op 25 en 26 december. In andere landen wordt Kerst op 1 dag gevierd. Het kerstfeest is ontstaan in de 4e eeuw na Christus en wel tegelijk in Rome en Jeruzalem. Daarom werd het feest op twee verschillende data gevierd: in Rome op 25 december en in Jeruzalem op 6 januari.

In die tijd, zo ongeveer tussen 320 en 360, zijn waarschijnlijk ook de oudste kerstliederen ontstaan. J.S Bach componeerde een van die oudste kerst melodieën in het openingsnummer van de cantate: “Nun komm, Der Heiden Heiland. Een ander lied van een anonieme componist kennen we als ‘Jesus refulsit omnium, dat is latijn voor ‘Jezus verlicht ons allen’.

Mijn gedachten gaan terug naar de lichtjes optocht in Lunteren op 9 december. Een mooi initiatief. Van tevoren was de Dorpsstraat ook al klaargemaakt voor de donkere dagen met kerstbomen. De lichtjes in de straat herinneren er ons ook aan dat we een tijd verwachten van gezellig met elkaar thuis zijn. En zo echt even de tijd nemen en stilstaan bij dat samenzijn.

Tegelijk kan het ook confronterend zijn als dat samenzijn gemist wordt. Anderzijds is kerst ook het beleven van het feest van hoop. Een vriendelijk woord naar elkaar of een arm om iemand heen slaan. Betrokken blijven op elkaar ongeacht waar we vandaan komen. Blij zijn met onze vrijheid en dankbaar voor de vele vrijwilligers in diverse verenigingen die het dorp leefbaar en veilig houden.

Het gaat niet allemaal vanzelf want ook hier vragen mensen zich af: kan ik de eindjes nog wel aan elkaar knopen en zijn er voldoende handen als ik meer zorg nodig heb? Jongeren vragen zich af: kan ik ooit een huis huren of kopen in dit mooie dorp? Vragen waar we als Dorpsraad Lunteren mee aan de slag zijn gegaan samen met de Lunteranen. Wij kunnen niets beloven, maar we kunnen wel ons best doen. En hoop en vertrouwen houden voor de toekomst.

Wij wensen iedereen die hoop en dat vertrouwen voor het komende jaar.