Hoe voorkom je ongelukken op ‘brokkenwegen’ in het buitengebied? ‘Gedragsbeïnvloeding is enige wat rest’
Extra drempels, een grote flitspaal in de berm of meer aandacht voor beïnvloeding van het rijgedrag? De gemeente Ede blijft zoeken naar de meest effectieve manier om wegen in en rondom de dorpen in het buitengebied veiliger te maken. En dat is nodig, getuige de vele ongelukken die daar plaatsvinden.
Een frisse woensdagmiddag in oktober, 16.00 uur. Bedenkelijk kijkt wethouder Peter de Pater vanaf de stoep naar de vele auto’s die voor zijn neus voorbij razen over de Westzoom in Lunteren. De rondweg is geen onbekende voor De Pater, die zich namens het college van Ede bezighoudt met verkeersveiligheid. ,,Het is een weg zoals er in het buitengebied tientallen zijn”, zegt hij. Maar wel een die hij met recht een hoofdpijndossier mag noemen. De afgelopen jaren gebeurden er tal van ongelukken. Minimaal 23 in acht jaar tijd. Al is dat volgens een onderzoek dat de gemeente Ede naar de weg liet doen ‘slechts een deel van het werkelijke aantal’. Recent ging het weer mis op de Westzoom. Op een zondagavond eind september was er een frontale botsing tussen twee auto’s. Daarbij raakten vier personen gewond, waarvan twee minderjarig.
Kort lijntje met politie
Net zoals na ieder heftig verkeersongeluk binnen de gemeentegrenzen, had De Pater na de aanrijding een kort lijntje met de politie. ,,Ik word altijd op de hoogte gehouden van de analyse die de verkeerspolitie doet. Ik wil altijd weten: wat is de precieze oorzaak van het ongeluk? Ligt het bijvoorbeeld aan de inrichting van de weg?”
Hoewel er wel veel ongelukken gebeuren, krijgt de wethouder van de politie vaak te horen dat dat niet aan de verkeersveiligheid van de Westzoom ligt. Ook in dit geval is dat niet als voornaamste oorzaak aangewezen. Desondanks wordt er volgens De Pater regelmatig gekeken naar hoe de weg veiliger gemaakt kan worden. ,,Geloof me, we hebben ons al honderd keer over de Westzoom gebogen.”